Kenmerken en aanpak
Verkenning
- Voor wie is de tekst bedoeld?
De tekst is bedoeld voor ouders (eventueel opvoeder of voogd).
- Welk soort tekst wordt het?
De bedoeling van een blog of klaswebsite is dat ouders een algemeen beeld krijgen van het klasgebeuren en op die manier meer betrokken zijn. Een blog stimuleert ook de communicatie tussen ouders en kinderen. Voor de jongste kleuters kan dit bovendien een instrument voor taalverrijking zijn. Als ouders en kinderen samen foto’s bekijken, wordt er heel wat taal uitgelokt.
Een blog is meestal vrij toegankelijk. Dat heeft als consequentie dat je zeker de expliciete toestemming moet vragen aan de ouders om er foto’s op te plaatsen! Bovendien zet je beter vrij algemene informatie op de blog. Voor persoonlijke zaken (bv. over 1 specifieke kleuter) gebruik je beter een ander communicatiemiddel.
Inhoud zoeken
Waarover schrijf ik?
Op een blog worden meestal weekverslagen en verslagen van specifieke gebeurtenissen/activiteiten in de klas beschreven.
Informatie ordenen
Begin niet zomaar te schrijven, maar vertrek vanuit een schrijfplan. Zet een structuur op papier.
Tekststructuur | Wat komt hier aan bod? |
Inleiding | |
Midden | |
Slot |
Uitschrijven
Vertrek vanuit je schrijfplan om je tekst uit te schrijven.
Enkele tips:
Gebruik eenvoudige woorden en duidelijke zinnen. Hou er rekening mee dat de tekst voor alle ouders begrijpbaar moet zijn.
Wissel in een blog tekst af met foto’s en tekeningen.
Wil je foto’s gebruiken, ga dan altijd na of dit wel mag!
Controle
Checklist
Lees je tekst na en duid aan wat in orde is en wat nog moet worden aangepast.
Taalgebruik
- Is je taal aangepast aan de tekstsoort die je geschreven hebt? Is je taal eenvoudig en duidelijk voor ouders?
Structuur
- Bevat de tekst een inleiding, een midden en een slot?
- Gebruik je signaalwoorden om de structuur te verduidelijken?
- Zitten de alinea’s goed in elkaar?
- Is er één thema per alinea?
- Is de tekst uiterlijk goed verzorgd, met een duidelijke indeling?
Doelgericht
- Beantwoordt je tekst aan de oorspronkelijke bedoeling van je tekst?
- Weet de lezer wat je bedoelt? Gebruik je geen vaktermen?
- Kan je lezer snappen wat je bedoelt?
- Staat alles erin wat je erin wilde?
Inhoud
- Is de informatie correct en duidelijk?
Nalezen
- Heb je jouw tekst voldoende aandachtig en meermaals nagelezen of door iemand anders laten nalezen?
- Heb je eventueel enkele passages luid gelezen om te horen of de stijl vlot en concreet is?